« PROFIL | CESTOVÁNÍ/AKCE | FOTOGALERIE | SHOW | ODKAZY | KONTAKT | |
Korsika (GR20) 200729.6. - 22.7.2007: přechod Korsiky od jihu na sever po GR20 (13dní) a následná okružní jízda po pobřeží včetně jednodenní plavby na mořských kajacích© Michal Harsa, září 2007 Tento popis si nečiní nárok na absolutní přesnost ani úplnost a odráží stav k červenci 2007. Cílem je informovat a pomoci v plánování komukoliv, kdo má zájem se na Korsiku/GR20 vypravit.
Na Korsice se hovoří běžně francouzsky, avšak místní používají i svůj dialekt korsičtinu (Corsu) nebo italštinu. Je to spojeno s historickým vývojem a stále poměrně živým nacionalistickým korsickým povědomím a separatistickým hnutím. Oproti minulosti však v současné době akce extrémních nacionalistů nepředstavují pro návštěvníky naštěstí reálné riziko. Co se dorozumění týká, může být občas problém se znalostí či ochotou se domluvit anglicky a to i v turistických oblastech.
Mapy a průvodce V současné době není problém ani zakoupit (či si nechat zaslat) před odjezdem podrobné turistické mapy. My jsme s úspěchem vystačili s turistickými mapami v měřítku 1:100.000 od IGN – mapa č. 73 (sever; Bastia, Corte) a mapa č. 74 (jih; Ajaccio, Bonifacio). Lze je nalézt i nascanované zde. Navíc na Internetu lze nalézt zdarma nepřeberné množství cestopisů z Korsiky, fotografií či rad a tipů. Namátkou několik odkazů:
Doprava a trajekt
Na ostrov vás převeze trajekt z jednoho z mnoha přístavů ve Francii nebo Itálii. Vše závisí na tom, odkud, kam a jak rychle potřebujete. Trajekt trvá od několika málo hodin (super rychlé přes den) až po mnohahodinové (přes noc). Obvyklou i cenově příznivou variantou je trajekt Livorno (Itálie) – Bastia (Korsika). Do Livorna to je například z Prahy 1130km a trasu lze zvládnout za 12 hodin jízdy. Kromě nákladů na palivo je nutné připočítat i poplatky jako rakouská dálniční známka (7,60EUR na 10 dnů), poplatek za průjezd průsmykem Brenner (8EUR průjezd) a poměrně vyšší poplatky za italské dálnice (cca 32EUR jedna cesta Brenner-Livorno). Aktuální informace na ViaMichelin.
Odkazy na lodní společnosti zajišťující přepravu na Korsiku:
Lístek lze sice zakoupit přímo v přístavu v kanceláři té které společnosti, nicméně je výhodnější si zakoupit lístek na konkrétní datum a čas předem. Jen tak můžete mít jistotu, že se na konkrétní trajekt dostanete a také nemálo ušetřit. Lístek lze zakoupit online přes Internet nebo přes zprostředkovatele (cestovní kancelář v ČR). Nejjednodušší to je online pokud vlastníte společností akceptovaný typ platební karty. Stačí si pak vytisknout potvrzenou a zaplacenou rezervaci s čárovým kódem. My jsme využili online rezervaci pro Corsica Ferries a vše proběhlo naprosto hladce. V přístavu již není potřeba nikam chodit či potvrzovat, stačí jen při vlastním naloďování nechat pracovníky nascanovat váš čárový kód. Většinou přijdou sami při čekání ve frontě na nalodění nebo nejpozději při vjezdu na loď. Platí se za převážené osoby a typ automobilu (i délka či výška může ovlivnit cenu). V případě nočních přejezdů si lze připlatit za lodní kabinku pro přespání. Nicméně není ani třeba, pokud si vezmete karimatku a spacák, pohodlně se vyspíte buď na palubě, nebo ve vnitřních prostorách. Není to nic neobvyklého a dělá to tak mnoho cizinců i místních. Lodní společnosti také často nabízejí systém slev a Jackpotů, ve kterých se je občas těžké vyznat. Takovéto lístky jsou mnohdy podstatně levnější, ale mají samozřejmě i svá omezení (např. nemožnost storna, změny termínu za vyšší poplatek apod.). Základním principem nicméně zůstává, že čím dříve lístek kupujete a čím "nepopulárnější" čas odjezdu, tím více můžete ušetřit. O žádné losování tedy v pravém slova smyslu už po zakoupení lístku nejde, snad jen že takovýchto lístků je údajně omezený počet a tak vám nemusí už být při rezervování cenově výhodný lístek nabídnut (nicméně zkuste znovu o něco později, ze zkušenosti to je občas jen otázkou prapodivného marketingového algoritmu rezervačního systému). Pro ilustraci jsme za automobil 4-5m dlouhý a 2 lidi při rezervaci 2,5 měsíce předem pro červencový termín platili za trajekt Livorno-Bastia (18:30-22:30) 71EUR a zpět (23:55-7:00) 66EUR, tedy celkem 137EUR. Najetí do několikapatrového trajektu už bývá jen nepříliš obtížným zakončením celého procesu nalodění. Po zaparkování si vezměte všechny věci, co po dobu plavby můžete potřebovat, protože musíte automobil opustit. Přístup k zaparkovaným automobilům v průběhu plavby pak již není možný! Na palubě jsou restaurace, místa k sezení, toalety někde i sprchy. Na vnější palubě lze sedět v lehátkách, nicméně pokud nejste patřičně oblečeni mořský vítr vás po nějaké době asi zažene do vnitřních prostor. Vlastní řízení na Korsice pak nepředstavuje žádný zvláštní problém. Silnice jsou relativně úzké a klikaté, horské občas v horším stavu, ale nic co by normální řidič nemohl zvládnout. V sezóně u moře je třeba dávat pozor na děti a chodce v obcích, u kempů a pláží. Obecně platné je i nic cenného v autě viditelně nenechávat. Benzinové stanice se vyskytují hojně, snad jen před cestou do vnitrozemí či hor nezapomenout zkontrolovat, aby nádrž nebyla příliš prázdná. Stopování na krátké vzdálenosti není obtížné a obzvláště v horách vás kdekdo ochotně vezme. Horší (osobní zkušenost) to bývá v případě přesunu na delší vzdálenost v turistických oblastech. Turisté často jen popojíždí z jednoho městečka či pláže k druhému a většinou mají plné auto zavazadel a krámů z pláže. Také je nutné být připraven na eventualitu, kdy člověk skončí uprostřed "pustiny" v poledním žáru. Autobusová doprava mezi většími městečky docela funguje (několik málo spojů denně, omezení přes svátky a víkendy), i když není úplně snadné zjistit, kde se nachází zastávka. Nejlépe se doptat místních. Do odlehlejších vesnic zajíždí autobus zpravidla spíše jen jednou denně (pokud vůbec) nebo je nutno využít taxi či soukromý minibus. Na Korsice je pouze omezená železniční síť. Zato již něco pamatuje a prochází úžasnou krajinou v převážně horském terénu a tak cestování vlakem může být zážitek sám o sobě. Užitečný odkaz na autobusové a vlakové jízdní řády na Korsice a francouzké dráhy.
Podnebí / Kdy jet
Mějte na paměti, že v horských oblastech je podnebí o poznání drsnější. Časté jsou silné větry a bohaté dešťové nebo sněhové srážky. V nejvyšších polohách GR20 zůstává sníh údajně až do půlky června. Patřičně se proto na přechod vybavte.
Z vlastní zkušenosti (přechod GR20 prvních 14dní v červenci a následný týden pobytu) bylo počasí ideální, jen zhruba den a půl mlha a déšť. Jinak sluníčko (někdy až moc) či polojasno. Každopádně jsme i tak ocenili v horách při přechodu teplé oblečení, čepici, rukavice a dobrý spacák. U moře pak přejezdy zpříjemnila klimatizace v autě. S ohledem na množství lidí bych ale příště upřednostnil asi spíše červnový termín, byť i za cenu náročnějšího přechodu GR20.
Pro ilustraci poslouží tabulka podnebí v městečku Ajaccio na pobřeží s průměrnými hodnotami dle dlouhodobých měření (zdroj [1]).
Sezónnost určuje i nabídku služeb. Například pozdní podzim, přes zimu a brzo na jaře je většina ubytovacích zařízení mimo provoz nebo funguje v silně omezeném režimu. Na druhou stranu v hlavní sezóně může být obtížné sehnat na konkrétním místě cenově přijatelné ubytování a v kempech hůře seženete hezké místo.
Ubytování/nocování
Na Korsice se dá najít spousta většinou hezkých kempů (u moře i vnitrozemí) a tak je stanování příhodným způsobem ubytování. Kempy mívají solidní zázemí – sprchy s teplou vodou (většinou bez nutnosti žetonů), umývárnu, toalety (většinou evropské někdy mix s tureckými), pitnou vodu, přidružený bar nebo miniprodejnu a bývají čisté a udržované. Zvláště u těch u moře se v nich kromě běžných uživatelů na pár nocí setkáte i s těmi, kdo zde ve velkých stanech tráví celou dovolenou. Obvyklá cena za noc 15-20EUR (1 stan, 2 dospělí, auto, taxy). Stanování "nadivoko" není oficiálně povolené. Většinou ve vnitrozemí narazíte také na "gites d’etape", což jsou ubytovny mnohdy i s místem na stany, využívané nejen turisty.
S jinými zařízeními (hotel, pension, B&B, ubytování na farmě) na Korsice nemám zkušenosti.
V horách (většinu pokrývá národní park PNRC) je možné přespat v:
[2009] POZOR ZMĚNA! zdá se, že od roku 2009 je na GR20 nutné si zarezervovat/koupit spaní předem buď online nebo v informačních centrech. Týká se jak Refuges tak i stanů! Více na www.parc-corse.org.
Refuges jsou velmi jednoduché, většinou kamenné budovy bez elektřiny s jednoduchými palandami na spaní a kuchyňkou. Nečekejte tedy horské chalupy, jako jste třeba zvyklí z Rakouska nebo u nás. Na druhou stranu poskytují vše, co nenáročný člověk v horách potřebuje. Výhodou spaní v refuges je, že s sebou nemusíte tahat stan. U některých refuges jsou trvale postaveny stany obhospodařované správcem jako alternativa ke kamenné budově. Větší skupiny by měli zvážit rezervování míst dopředu (viz. kapacita lůžek jednotlivých refuges). V rámci Bivouac Aménagé si můžete postavit stan někdy v bližším či vzdálenějším (běžně cca do 100m) okolí refuges dle vašeho výběru. Používané plácky snadno poznáte, občas je třeba počítat s nepříliš rovným terénem, správce může stanování patřičně usměrnit. Přestože jsou místa pro stany situovány většinou mimo návětrné strany, občas může i silně foukat. Vezměte s sebou tedy stan schopný zvládnout takto středně těžké podmínky. Ať už jste ubytováni v refuge nebo ve stanu, jsou na místě k dispozici venkovní sprcha (studená za zástěnou, někde solární ohřívání), WC (většinou turecký), pitná voda, často odpadkový koš i venkovní erární plynový vařič s bombou. Pozor, "kuchyňku" v refuges by měli využívat jen tam ubytovaní! V národním parku se zásadně nesmí stanovat mimo vyhrazená místa (např. u zmíněných refuges) ani rozdělávat oheň. Podél trasy GR20 je jen málo vyhrazených nouzových tábořišť mimo refuges, kde je eventuelně možné oficiálně přespat
Možné trasy
Pokud se rozhodnete uskutečnit několikadenní přechod hor po značených cestách, máte na výběr z několika možností:
Většina tras prochází národním parkem Parc naturel régional de la Corse (PNRC).
Odkazy:
My jsme uskutečnili úplný přechod GR20 za 13 dní a proto se další popis věnuje pouze této proslulé horské trase.
GR20
GR20 je 160km horská turistická trasa procházející ostrovem po celé délce od severu k jihu. Je celkem jedno jakým směrem trasu projít.
Hory jsou nádherné, trasa je to hezká a stojí za to. A když už se tam vypravit, tak ji projít celou. Nicméně protože je GR20 poměrně známá, odpovídá tomu i zvýšený počet lidí, co lze cestou, respektive v místech stanování, potkat. Zvláště v letní sezóně. Přestože to v našem případě (začátek července 2007) nebylo tak hrozné, stojí za zvážení zvolit raději jarní období či brzký podzim. Ti, kdo mají raději opuštěnější hory, to ocení.
Orientace a značení je dobré. Značky jsou typické dva bílo-červené pruhy, občas mužíci. Jde se většinou po vyšlapané stezce. Jen v některých partiích je náročnější horský terén jako chůze po velkých kamenech či suťovisku - například Tighiettu - Haut Asco nebo úsek "alpine variant" Coll de Bavella - údolí Ref d' Asinao. Přijištění (ocelové lano) a žebříků je tam minimum (cca 2 úseky).
Obtížnost je střední. A to především pro mnohá převýšení a celkovou délku trasy (několik dnů). Obzvláště, pokud se jde "natěžko" s batohy. Předpokládá se dobrá fyzická kondice a vybavení, ale jinak nic, co by člověka zvyklého pohybu ve vysokých horách překvapilo. Ani v létě nepodcenit připravenost na špatné počasí. Mimo sezónu, na jaře a na podzim, pak být připraven na sníh a drsnější podmínky.
Hodí se trekové hole, větruodolný stan, hodně krému na opalování - v létě za hezkého počasí to přes den pěkně pálí. Samozřejmostí jsou dobré boty.
Spaní je oficiálně možné pouze na vyhrazených místech v jednoduchých útulnách (Refuges) nebo stanech opodál. Rozmístění Refuges tím pádem do značné míry určuje jednotlivé denní etapy.
Typické etapy (orientační časy)
Na můj vkus je často rozmístění Refuges nešikovné. Za dlouhých letních dnů by se hodily o něco delší denní túry, ale spojit dvě dohromady je už zase poměrně moc.
Zdá se, že pokud má někdo na GR20 jen týden, chodí většinou severní část (Vizzavona - Calenzana). I z naší zkušenosti jsme v jižní části (Conca - Vizzavona) potkávali na GR20 méně lidí.
GR20 netradičně
Ti, kterým by "obyčejný" přechod po GR20 nestačil, mohou zvážit některou z následujících alternativ:
Cestu na nebo z Korsiky si lze zpestřit nějakou zastávkou. Při trajektu z Livorna lze navštívit například toskánské městečko Pisa, které je při cestě 25km od Livorna. Vcelku obyčejné městečko proslavila především Šikmá věž v Pise, která se spolu s dalšími stavbami jako Baptisterium, katedrálou Doumo a hřbitovem Camposanto nachází v komplexu Campo dei Miracoli (Pole zázraků) přímo ve městě cca 25minut pěšky od hlavního železničního nádraží v Pise. V sezoně se je nutno připravit na množství turistů přicházející si prohlídnout tyto středověké památky zapsané na Seznamu světového přírodního a kulturního dědictví UNESCO. Do komplexu památek (travnaté "náměstí") je vstup zdarma, pro vstup do jednotlivých objektů je však nutno zakoupit vstupenku (různé kombinace objektů). Samotná šikmá věž byla pro návštěvníky znovu otevřena v roce 2001, avšak na rozdíl od ostatních objektů jsou u ní pro vstup stanovené kvóty a přesný čas návštěvy ve 20min intervalech. Může se tedy stát, že vám při kupování bude nabídnut čas ke vstupu až za několik hodin. Pokud máte na návštěvu města respektive komplexu například ne více jak 3-4 hodiny (což bohatě stačí), pak doporučuji zakoupit vstupenky buď předem (informace www.opapisa.it) nebo vlastní věž vynechat a spokojit se s prohlídkou některých z ostatních objektů nebo jen prohlídkou zvenčí.
My jsme zvolili kombinaci hor (úplný přechod GR20 od jihu na sever, v našem případě za 13 dní) a následný poznávací okruh autem po Korsice a moře. Naše trasa:
Okružní jízda, moře [8dní 15.7.2007-22.7.2007]
Autem okolo celé Korsiky, spaní v kempech na pobřeží. Moře skutečně úžasný, barva neuvěřitelná. Půjčení jednomístního mořského kajaku (ale bez kormidla) v St Florent nás stálo 35EUR na osobu a den. V Cors'Kayak se sice nejdříve ošívali nám ho půjčit na samostatnou cestu a vyžadovali jakousi licenci (?), ale když jsme byli neústupní a tvrdili, že víme co chceme, tak nám ho nakonec půjčili. Možná jen chtěli udat svého placeného průvodce. Vyjeli jsme na celý den podél pobřeží kolem místního majáku na zapadlou pláž za městem. Zpočátku byl trochu rušivý provoz motorových člunů u města. Ideální by bylo mít kajaky vlastní a vybrat nějaké skutečně opuštěné pobřeží. Též se vyplatilo mít s sebou tažný provaz, když už jeden nemohl.
Toulání se městy a vesničkami, kavárny a víno. Porto Vecchio, Bonifacio, Sartene, Propriano, Ajaccio, Porto, Les Calanques, Calvi, Ile Rouse, St Florent, Cap Corse, Bastia |